Zoek een vraag

Auto openen met een chipkaart

Je kunt zowel particuliere auto’s, als MyWheels auto’s huren. De meeste MyWheels auto’s open je met een OV-chipkaart, je hebt dan geen sleutel nodig om binnen te komen. Als dat het geval is, staat er bij de auto vermeld dat een chipkaart nodig is. Je kunt elke OV-chipkaart gebruiken (onafhankelijk van de vervoerder, ook anonieme chipkaarten). We trekken geen geld van jouw chipkaart af, we lezen alleen de chip-id uit.

Een auto openen met een chipkaart is heel eenvoudig. Je activeert jouw chipkaart eenmalig, daarna kun je die kaart altijd gebruiken. Volg onderstaande stappen om jouw chipkaart te activeren:IMG_1092

  • Als je de inschrijving hebt doorlopen, ontvang je automatisch een mail met een viercijferige activeringscode.
  • Reserveer een deelauto die met een chipkaart geopend kan worden.
  • Houd jouw chipkaart 2 seconden tegen de voorruit bij de gele kaartlezer. Als je een geldige reservering hebt, springen de deuren van het slot. Je hoort een pieptoon en op de lezer brandt linksboven een groen lampje.
  • Voer op de boordcomputer de viercijferige activeringscode in en druk op enter. De boordcomputer vind je binnenin de auto onder de achteruitkijkspiegel. De sleutel van de auto vind je in het dashboardkast of in de zijkant van de deur. Daarmee kun je de auto starten en op weg gaan.
  • Na afloop van de rit laat je de sleutel in de auto liggen en houd je jouw chipkaart aan buitenkant voor de gele lezer. De auto gaat op slot en de rit is dan afgelopen.
Je mag nu rijden. De uren en kilometers worden automatisch bijgehouden. Zonder pas kan niemand in de auto rijden, want deelauto’s zijn voorzien van een startonderbreker. Tijdens de rit zal de boordcomputer de auto nooit plotseling tot stilstand brengen; ook niet als je de eindtijd van je reservering overschrijdt. Pas als de motor gedurende vijf minuten niet loopt, logt de boordcomputer automatisch af maar de deuren worden niet gesloten. Om verder te rijden moet je jouw chipkaart bij de lezer houden.

Pas als jouw inschrijving volledig is en je de eventuele borg hebt voldaan, ontvang je de mail met activeringscode. Heb je alle stappen doorlopen, maar nog geen mail ontvangen? Neem dan contact met ons op zodat we de mail alsnog kunnen sturen. Controleer ook je spambox, mogelijk is de mail daar terecht gekomen.

Wil je snel rijden? Dan kun je ook bij een postkantoor of treinstation een (anonieme) chipkaart kopen.