Vandaag verscheen op de site van HP / de Tijd een opiniestuk over de opkomst van de deelauto en de aandacht die de grote autofabrikanten hiervoor hebben. Hierbij uiteraard verwijzend naar het nieuws dat Volkswagen een belang neemt in Greenwheels. Ook MyWheels wordt in dit stuk genoemd. Waar de autofabrikanten vanzelfsprekend de auto’s zelf bezitten, is het bij MyWheels mogelijk om zowel de eigen auto te verhuren als gebruik te maken van de eigen MyWheels ‘vloot’. Hieronder staat het artikel.

Nibud, het clubje dat wil voorkomen dat Nederlanders geld als water uitgeven, lijkt succesvol te zijn. Volgens Nibud heeft 70 procent van de Nederlandse huishoudens bezuinigd in het afgelopen jaar. De aanhoudende crisis noopt mensen hun uitgaven kritisch onder de loep te nemen. Negen procent deed zelfs de auto de deur uit.

Dat laatste kan gezien worden als bezuiniging, maar ook als een stap in de richting naar een nieuw type economie. Een positieve lezing van de crisis stelt dat we opschuiven van een bezitseconomie naar een deeleconomie. Onderdeel van deze verschuiving is de opkomst van de deelauto, die met name in de grote steden waar te nemen is.

Gebruik versus bezit
Voor jongere generaties is de heilige koe niet langer een statussymbool van een welgeslaagd en vrij leven, maar een handig, edoch duur, vervoersmiddel. Uiteraard zijn er nog genoeg jongeren die dromen van een sportief Golfje op hun achttiende, maar een toegenomen vraag naar flexibel autobezit is er zeker.

Bedrijven als Car2Go, MyWheels, ConnectCar en GreenWheels spelen handig in op deze verschuiving van gebruik naar bezit. Zij bieden diverse vormen van carsharing aan. Via MyWheels verhuren mensen hun eigen auto. Car2Go biedt elektrisch rijden in Amsterdam aan en rekent alleen gebruikskosten. Bij Greenwheels kun je weer grotere afstanden afleggen, maar betaal je ook abonnementsgeld. De basisfilosofie van ‘delen is goedkoper’ blijf echter overeind.

Autofabrikanten laten niets aan het toeval over
Autofabrikanten, bij uitstek bedrijven die garen spinnen bij de bezitseconomie, zien deze verschuiving ook en spreiden hun kansen. Woensdag werd bekend dat Volkswagen in een joint venture met de Nederlandse Volkswagenimporteur Pon Holdings een belang heeft genomen in Greenwheels. Car2Go is zelfs onderdeel van het Duitse Daimler AG, de maker van Mercedes en Smart.

De grote autofabrikanten laten in ieder geval niets aan het toeval over en reageren op de groenere en bezuinigende consument, om zo hun deel van de deeleconomietaart veilig te stellen.

Via: http://www.hpdetijd.nl/2013-04-26/bezit-versus-delen-autofabrikanten-spelen-in-op-de-opkomst-van-de-deelauto/

Categorieën: Geen categorie

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…