Het marketingcommunicatie platform Adformatie plaatste afgelopen maandag een artikel over de invloed van de deeleconomie op de toekomst van de grote wereldwijde bedrijven. Zouden deze bedrijven met de nieuwe economie meegaan, of zullen ze ten onder gaan? Zoals we wel hier wel vaker geschreven hebben, spelen steeds meer autofabrikanten in op het autodelen. Maar gaan deze bedrijven dit echt omarmen? En zullen de consumenten in de ‘macht’ blijven van de grote bedrijven? Of kiezen we met z’n allen voor onderlinge saamhorigheid, betrokkenheid en vertrouwen? De toekomst zal het uitwijzen. In het artikel hieronder een visie hierop.

De website AirBnB heeft in vier jaar tijd online een ‘hotelketen’ gebouwd met 300.000 locaties. Hoe? Door participatie en co-creatie. Iedereen kan een kamer of huis verhuren die anderen weer kunnen huren. Stuk voor stuk bieden ze een unieke ervaring. Een Hilton Hotel Group – met 120 jaar ervaring en duizenden hotelkamers over de hele wereld – ziet deze markt volledig aan zich voorbij gaan.

Voelen grote bedrijven zich bedreigd? Dat een start-up in enkele jaren een gevestigd bedrijf in de marge kan drukken, weten die bedrijven maar al te goed. Wie had tien jaar geleden gedacht dat Google het grootste deel van de bestedingen aan online advertising voor zich zou opeisen? Waarom heeft Daimler met Car2Go miljoenen euro’s geïnvesteerd in autodelen, ten koste van de autoverkoop? Ook in Nederland wint de deeleconomie snel terrein. Zie ook de aandacht in VPRO Tegenlicht, EenVandaag en DWDD.

De deeleconomie is niet de zoveelste trend die snel overwaait, maar een fundamentele transitie in de manier hoe we met elkaar leven en invulling geven aan onze behoeften. Door internet zijn mensen nu in staat om op directe en persoonlijke wijze met elkaar te delen, ruilen, handelen en creëren. Waarom staat een auto 23 uur per dag stil en zit er meestal maar één persoon in? Waarom importeert een stad 98% van zijn voedsel, als we voor een groot deel zelf daarin kunnen voorzien? Waarom halen we smakeloze en ongezonde magnetronmaaltijden, als een bevlogen buurman graag een extra portie kookt? Waarom stijgen ziektekosten alsmaar door, terwijl Buurtzorg tegen aanzienlijk lagere kosten veel betere zorg kan leveren? Waarom van een bank lenen, als we veilig en vertrouwd onderling kunnen lenen en elkaar hiermee helpen?

De deeleconomie staat voor een efficiënte vorm van horizontale zelforganisatie. Vraag en aanbod komen direct bij elkaar in communities, waar mensen elkaar kunnen vertrouwen. De kracht zit niet enkel in de efficiëntie van deze organisatievorm, maar juist in het feit dat fundamenteel menselijke behoeften worden ingevuld: persoonlijk contact met échte mensen, het gevoel van ‘samenredzaamheid’, de behoefte aan onderlinge verbondenheid en authentieke ervaringen. Dit sluit daarbij perfect aan bij de grote onvrede met ondoorzichtige corporates, gevoel van onmacht en het groeiende besef dat winstbejag niet noodzakelijk bijdraagt aan geluk.
       
Bedrijven reageren op twee manieren: omarmen én bevechten. Daimler is al genoemd. Geloof het of niet, maar vrijwel elke autoproducent investeert inmiddels in autodeel concepten. Aan de andere kant van het spectrum staat de muziekindustrie. Hoewel ze blijven vechten tegen de nieuwe openheid (muziek delen), zijn we er niet minder om gaan downloaden. Ondertussen bezitten we helemaal geen muziek meer en luisteren we gratis of voor een laag vast bedrag naar muziek in de cloud.

Veel grote merken hebben al diverse grote trends moeten doorstaan. Van offline ging het naar online; van online naar social; en nu zijn we toe aan de volgende stap. Die gaat over waarde creatie door de gebruikers zelf, en wel door de community daadwerkelijk te betrekken in het ontwerp, productie- en distributieproces.

Via: http://www.adformatie.nl/opinie/bericht/hoe-de-deeleconomie-merken-en-conversaties-kan-veranderen/#

Categorieën: Geen categorie

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…