Logo van Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV)

Onderling autodelen groeit flink. Ten opzichte van 2012 is de groei  86 procent. Het aanbod is nooit eerder zo snel gegroeid. Ronald Haverman legde vanmorgen op radio 1 uit waarom MyWheels zo snel groeit. Die groei komt vooral door de opkomst van peer-2-peer carsharing. Daarbij delen particulieren hun auto met anderen. Deze vorm van autodelen slaat ook aan op het platteland. Inmiddels zijn deelauto’s te vinden in driekwart van alle gemeenten. Dat blijkt uit onderzoek door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

De snelle groei van onderling autodelen is mogelijk, omdat peer-2-peer carsharing gebruik maakt van bestaande auto’s. Het enige dat daarvoor nodig is, is dat mensen besluiten hun auto te delen met anderen. Door de groei komen op steeds meer plekken deelauto’s binnen handbereik. Van platteland tot grote stad: overal is een stijgende lijn te zien. De groei van het aantal deelauto’s is het sterkst in de grote steden. Amsterdam is de gemeente met de meeste deelauto’s. Het autobezit onder jongeren daalt en de deeleconomie is in opkomst. Autodelen sluit aan op deze trends.

Mensen die autodelen, proberen hun autogebruik zo laag mogelijk te houden. Dat is goed voor het milieu en de leefbaarheid van steden. Ook draagt het bij aan een lager autobezit en een lagere parkeerdruk. Autodelen kan een aanvulling zijn op het openbaar vervoer en biedt mensen meer mogelijkheden om duurzaam te reizen. Diverse marktpartijen bieden deelautoconcepten aan. Overheden hebben baat bij autodelen en kunnen een stimulerende rol spelen.

Groei aantal deelauto's per autodeelsysteemEr zijn inmiddels drie aanbieders van peer-2-peer carsharing: MyWheels, SnappCar en WeGo. Het aantal auto’s dat via peer-2-peer aanbieders wordt aangeboden, is inmiddels groter dan het aantal ‘klassieke’ deelauto’s. Dat zijn deelauto’s die worden beheerd door aanbieders van het eerste uur, zoals GreenWheels en ConnectCar. Ook MyWheels beheert zelf een aantal deelauto’s. Het ‘klassieke’ autodelen is stabiel gebleven. Bij oneway carsharing pik je ergens een deelauto op. Op de plek van bestemming laat je deze achter. In Nederland bestaat deze vorm alleen in Amsterdam, waar Car2Go sinds 2011 elektrische Smarts aanbiedt.

Op onderstaande kaarten staat het aantal deelauto’s per gemeente. Links een kaart van het aantal in 2010, rechts het aantal deelauto’s in 2013. Vooral in Amsterdam is het aantal auto’s toegenomen, van 855 deelauto’s in 2010 naar 1476 auto’s in 2013. Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Aantal deelauto's per gemeente in 2010
 Aantal deelauto's per gemeente in 2013

Categorieën: Geen categorie

1 Comment

Coen · 10 oktober 2014 op 10:21

Goede ontwikkeling, net zoals dit inmiddels ook gebeurd op de campings via http://www.StacaravanDelen.nl

Gesloten voor reacties.

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…