Afgelopen zaterdag heeft Transition Towns Nederland op hun website uitgebreid aandacht gegeven aan MyWheels. Een Transition Town is een lokale gemeenschap die zelf aan de slag gaat om hun manier van wonen, werken en leven minder olie-afhankelijk, meer duurzaam en meer sociaal te maken. Transition Towns Nederland wil de overgang naar een duurzame wereld versnellen door kleinschalige, sociale en betaalbare oplossing te veroorzaken. MyWheels juicht dit uiteraard van harte toe. Daarom is Henry Mentink door de stichting gevraagd om zijn kijk te geven op de rol van autodelen in de transitie naar vermindering van fossiele brandstofverbruik. Hieronder staat het artikel. 

Piekolie en autodelen
Ik zie piekolie als een reflectie van het denken dat gerelateerd is aan het industriële tijdperk. Iedereen ziet wel dat het moet veranderen, maar dat is oh zo moeilijk. In alles wat ik mij zou wensen gaat mijn aandacht uit naar het laten zien van hoe het anders kan. Ik zie dat binnen afzienbare tijd de trek, die nu nog van platteland naar stad gaat, zich zal omkeren. Dorpen gaan aan invloed winnen en mensen zullen terug naar de dorpen willen. Daar is immers ruimte, groen en steeds meer ook werk.

Wanneer dit gebeurt zal de mobiliteit ook veranderen. Mensen kunnen veel dichter bij huis werken; mede geholpen door het kunnen thuis werken door middel van internet en de belangstelling voor het lokaal voedsel verbouwen. Deze trend wil ik helpen stimuleren en misschien is er dan op termijn minder fossiele brandstof nodig, zal de brandstofprijs weer zakken. Eer we zover zijn, is het misschien 10 – 20 jaar verder en ziet men inmiddels de rampen van het oliegebruik en is fossiele brandstof ook not done meer
Privé auto blijvertje, net als het paard

De privé auto zal wel blijven, net zoals er paarden blijven. De deelauto zal gemeengoed worden als het systeem goed en makkelijk werkt en in elke wijk een deelauto op te pikken is. Misschien dat de deelauto dan ook bij de OV wordt ingedeeld net zoals nu de taxi. Een taxi betaalt maar 6% btw en geen BPM. Waarom zou dat niet voor een deelauto kunnen gelden. Een deelauto is in weze een taxi zonder chauffeur.

MyWheels is ontstaan vanuit mijn initiatief om in 1993 één auto te delen met drie buren. Na 10 jaar hadden we 6 auto’s en 40 deelnemers en hebben we er een organisatie van gemaakt met als uitgangspunt dat we de auto’s delen en ook de winst.

Het gaat erom dat deelnemers, medewerkers en financierders een hechte samenwerking hebben en dan moet er niet één “de baas zijn”. We zijn eerst begonnen met auto’s te kopen om te delen, maar vanuit de gedachte dat er miljoenen auto’s staan te niksen en door die te delen maken we stappen voorwaarts. Een particulier kan zijn auto uploaden en makkelijk delen met anderen.

Het stimuleert de bewustwording die weer kan leiden tot het delen van andere spullen. Nu met bijna 200 eigen auto’s en ruim 800 prive deelauto is er een ware beweging ontstaan die laat zien dat het anders kan. Blij ben ik ook dat Ronald Haverman als bedenker en oprichting van de OV-fiets onze gelederen is komen versterken om Mywheels tot een mooi maatschappelijk initiatief te maken.

Nog even geduld en onze wijken en buurten zullen weer groener en leefbaarder worden.

Leefbare wijken, ruimte om te genieten
MyWheels zit boordevol idealen. Zo streven we naar leefbare buurten in plaats van winst. Als mensen auto’s delen hoeven er veel minder auto’s in de wijk geparkeerd te staan. Zo is er meer ruimte om te spelen en te genieten. Wist je dat een auto gemiddeld 23 uur per etmaal stil staat? Vooral de ‘tweede’ auto in een gezin rijdt maar weinig en is ideaal om te delen.

Bewuste keuzes stimuleren
Ons belangrijkste ideaal is om mensen een bewuste keuze voor hun reis te laten maken. Prima als je in de auto stapt. Super is als je bewust besloten hebt hoe je je vandaag gaat verplaatsen. Met de (OV)-fiets, trein, auto, of werk je thuis, waardoor je helemaal niet hoeft te reizen.

Met autodelen worden autokosten variabel: Je betaalt alleen als je rijdt. En dat blijkt een prima middel om mensen te laten afwegen of ze de auto die dag echt wel nodig hebben. Boeiend is dat wij auto’s verhuren om mensen te stimuleren minder auto te gaan rijden. We bieden je ook graag een alternatief: je kunt via ons nu ook OV-fietsen huren.

Verantwoord op weg
We zorgen voor zoveel mogelijk milieuvriendelijk auto’s (Alles wat we zelf aanschaffen is natuurlijk a-label). Het voordeel van een deelauto is dat je op maat kunt huren. Je hoeft niet het hele jaar in je eentje in een hele grote wagen te rijden omdat je die auto voor de vakantie nodig hebt. We hebben veel kleine energiezuinige wagens in de vloot. We hebben ook wagens op groen gas en elektrische auto’s. De mensen van MyWheels zorgen, samen met honderden vrijwilligers, dat je verantwoord op weg kunt. Dat doen we samen met partners die veelal ook door ideële motieven gedreven worden.

Leden kennen en helpen elkaar
Wij hechten aan community’s. Ja we doen Facebook en zo, maar vooral hechten we aan echte ontmoetingen. We zorgen dat MyWheels leden uit dezelfde buurt elkaar kunnen ontmoeten. Zo beslissen leden overal in het land mee over de weg die we gaan. Doordat veel leden ook een handje helpen houden we de kosten laag, waardoor MyWheels met vlag en wimpel de voordeligste is. MyWheels is georganiseerd op basis van sociocratie.

Open standaard voor autodelen
We streven naar een open standaard voor autodelen zodat leden van alle (aangesloten) deelauto’s gebruik kunnen maken. Dat doen we omdat bij peer-2-peer initiatieven steeds weer blijkt dat kritische massa heel belangrijk is. Daar wordt mee bedoeld dat autodelen alleen werkt als er in jouw wijk voldoende mensen auto’s willen huren én er voldoende deelauto’s staan. Wij zijn er van overtuigd dat deelauto organisaties daarom de handen ineen moeten slaan om jou meer keus en gemak te bieden. Er doen al aardig wat (innovatieve) partijen mee met de open standaard. Iedereen is welkom.

People, Planet, Profit
Voor een vernieuwde aanpak is het de uitdaging een nieuwe balans te vinden tussen natuur, geld en mensen. Bij de bekende drie P’s (People, Planet en Profit) hebben we het woordje profit vervangen door geld. Het gaat om de wijze waarop geld een rol speelt en dus een gelijkwaardig belang heeft als die van leden en medewerkers. In plaats van winstoogmerk kiezen we er voor om de aandacht te richten op kwaliteit van organisatie en dienstverlening.

We geloven dat je een product, zoals een deelauto, alleen goed voor de lange duur kunt neerzetten als financiers en betrokkenen (medewerkers en leden) er een gezamenlijk belang erbij hebben. Er is dan meer dan alleen het belang van de geldschieter. Van aandeelhouderswaarde naar een maatschappelijke waarde van samenhangend belang. We hebben geen aandeelhouders. Onze leden, Stichting DOEN en een ideëel investeringsfonds (High Tide) helpen met de financiering

Henry Mentink,
oprichter MyWheels

Meer informatie over Transition Towns vind je op de website Transition Towns en TT Heuvelrug.

Categorieën: Geen categorie

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…