Trendwatcher Hilde Roothart voorspelt dat het in de toekomst zal gaan om de toegang tot diensten en goederen, niet om het bezit ervan. Deze uitspraak deed de trendwatcher in de zomereditie van het tijdschrift Genoeg, die dit jaar in het teken staat van ‘Rijk zonder geld’. Ook MyWheels komt in het blad aan bod, in een artikel over de deeleconomie worden wij uitgebreid aangehaald. Oprichter Henry Mentink en de autodelers Eric Went en Saskia Ridder zijn voor dit artikel geïnterviewd. Hieronder staan beide verhalen.

Auto delen
Henry Mentink begon in 1993 met het delen van één auto. In 2002 deelden veertig gezinnen zes auto’s, en nu heeft zijn bedrijf MyWheels bijna duizend auto’s. Niet alleen traditionele deelauto’s, maar ook particuliere auto’s van mensen uit de buurt. Alles gebeurt op non-profit basis. Mentink: ‘Als je een auto deelt, moet de bedrijfsfilosofie daar bij passen. Ik denk niet in termen van concurrentie, maar in termen van samenwerking. Leden kunnen bijvoorbeeld ook geld inleggen, daar krijgen ze gratis kilometers voor. Dat geldt ook voor mensen die beheerder zijn en zorgen voor het onderhoud van de auto. Op die manier wordt je auto een eigen bedrijfje dat geld oplevert in plaats van bakken geld kost. Want een eigen auto is duur, en als je hem niet deelt, gebruik je hem ook vaker. Juist om dat te voorkomen ben ik tot dit concept gekomen, want als er minder auto’s zijn, ontstaat er meer leef- en speelruimte in buurten.’

Dat het concept zo aanslaat, komt volgens Mentink ook omdat jongeren een eigen auto niet meer zo belangrijk vinden. ‘Ze vinden het geen statussymbool meer, maar meer een last, vanwege de kosten. Ze delen deze liever en zoeken een auto die in de buurt staat, dat gaat tegenwoordig heel gemakkelijk. Ze zijn met een app te reserveren en met een ov-chipkaart te openen.

We grijpen nooit mis
Eric Went (5) en zijn vrouw Saskia uit Zoeterwoude delen een auto met buurtgenoten via MyWheels.nl. ‘Wij waren in 2005 een van de eerste autodelers via MyWheels. Daarvoor hadden we een eigen auto, maar die gebruikten we heel weinig. Werk hebben we allebei op fietsafstand. Een deelauto is dan veel goedkoper, zeker via MyWheels. Je betaalt per keer een klein bedrag aan boekingskosten en verder € 2,50 per uur met een maximum van € 25 per dag en de benzinekosten. Gemiddeld gebruiken we ‘m tien keer per maand, dat kost zo’n € 200. Wij zijn er heel tevreden over, het werkt echt hartstikke goed. Je moet je even eigen maken dat je op tijd reserveert – dat gaat allemaal digitaal – maar wij hebben nog nooit misgegrepen. De enkele keer dat de auto al gereserveerd was, konden we het onderling regelen of een andere MyWheels-auto in de buurt gebruiken.

En nieuwe dienst is dat nu ook particulieren hun auto via MyWheels kunnen verhuren. Zo maak je nog beter gebruik van de auto’s die er al zijn. Echt superslim bedacht. Onze kinderen – nu negen en twaalf – vinden het niks. Die zeggen: iedereen heeft een eigen auto, dus waarom wij niet? Maar voor ons is een auto een instrument om van A naar B te komen. Waarom zou ik die zelf moeten hebben als het op een andere manier slimmer, goedkoper en minder milieubelastend kan?’

Categorieën: Geen categorie

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…