Boek Verbeter de wereld, begin een bedrijf

Bij normale bedrijven draait het om omzet en winst. Er zijn echter ook bedrijven waarvoor geld verdienen niet het doel is, hun grote doel is de wereld mooier maker. Deze bedrijven worden social enterprises genoemd. In het boek ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’ beschrijven auteurs Willemijn Verloop en Mark Hillen de opkomst van social enterprises in Nederland. Het boek, dat 1 november gelanceerd werd, beschrijft het fenomeen en de potentie daarvan. Aan de hand van cases worden in het boek de verhalen van succesvolle sociaal ondernemers verteld. Eén van de cases gaat over MyWheels.

Andere cases die besproken worden, zijn social enterprises zoals Tony’s Chocolonely (de chocoladeketen slaafvrij maken), Fairphone (een eerlijke telefoon produceren), Texel Energie, Specialisterren (test software met autistische werknemers), Zorgvoorelkaar, Marqt en Peerby (spullen delen). Het boek is een aanrader voor iedereen die het fenomeen social enterprise wil begrijpen. Een ondernemingsvorm die buiten Nederland al veel sterker verankerd is en succesvol wordt ingezet om maatschappelijke problemen aan te pakken.

Reviews
Enkele toonaangevende personen zeggen het volgende over dit boek:

“Lees dit boek, trek deze kar: de logica is opwekkend en onontkoombaar”
Jeroen Smit (auteur van De Prooi)

“De vraag die je je als ondernemer (in spe) zou moeten stellen is niet of maar wanneer je een social enterprise moet starten. Dit boek laat je inzien waarom.” 
Heleen van Oord, DQ&A Media Group, zakenvrouw van het jaar 2013

“Als er vonken overspringen, kan de wereld veranderen. Lees en laat je inspireren.”
Prof. Dr. Pieter Winsemius

Stichting DOEN
‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’ is mede mogelijk gemaakt met steun van Stichting DOEN. De stichting die baanbrekende groene, sociale en creatieve initiatieven, zoals die van social enterprises, ondersteunt en aanjaagt.

Categorieën: Geen categorie

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…