Het openbaar vervoer als het mogelijk is, een deelauto wanneer nodig. Dat is in het kort gezegd hoe Sjoerd van Schriek van MyWheels gebruik maakt. Sjoerd is zelfstandig professional en pakt het liefst de trein om op locatie te komen, dan kun je tijdens de reis blijven werken. Is de deelauto geschikter om op bestemming te komen, dan gaat hij naar MyWheels.nl om er een te reserveren. Dit is precies wat we met MyWheels proberen te bereiken: leden een bewuste keuze voor hun reis laten maken. Sjoerd legt hieronder zelf uit hoe hij dit toepast.

Sinds ruim een jaar werk ik als zelfstandig professional. Ik vervul de rol van projectmanager of interim manager om veranderingen en verbeteringen door te voeren in logistieke processen en organisaties, de supply chain mooi gezegd. Dat doe ik onder de naam 3kwadraat. Ik werk interim: sommige belangrijke dingen kom je als bedrijf even niet aan toe of je hebt er de kennis niet voor. Dan zoek je externe kennis en capaciteit.

Dat is eigenlijk ook wat MyWheels doet: ze leveren mij extra capaciteit in de vorm van vervoer wanneer ik het nodig heb. Om eerlijk te zijn: ik ben al een aantal jaren vervend treinreiziger. Dat is mijn favoriete zakelijke vervoermiddel. Voor mij betekent reizen met de trein dat de reistijd werktijd wordt. Reistijd is lopen naar het station. In de trein de laptop open en aan de slag: werktijd. Soms duurt de reis per trein te lang of zijn mijn klanten niet goed bereikbaar met het OV en taxi. Dan huur ik een auto bij MyWheels. Soms 2 weken niet, soms 4 dagen achter elkaar. Soms een maand lang bijna iedere dag, dan weer een tijd niet omdat mijn klant goed bereikbaar is per OV.

Mijn vrouw heeft een grote lease-auto, dus privé gebruik ik MyWheels eigenlijk zelden. Binnen Culemborg, waar ik woon, neem ik wat vaker de fiets. Ook als het regent, ook als ik veel boodschappen moet doen. Nog zo’n voordeel van een auto via MyWheels: je stapt iets minder gemakkelijk in de auto en neemt wat vaker gewoon de fiets. Je stapt zonder nadenken in een auto, terwijl er ook prima andere alternatieven zijn.

Soms vragen mensen: wat voor auto heb jij? Mijn antwoord is dan altijd: “Te veel om op te noemen, honderden”. Bij mij in de wijk Eva Lanxmeer alleen al een stuk of tien.

Qua contact met andere autodelers heb ik hoofdzakelijk contact met een beheerder. Ik ben blij dat zij energie steken in het beschikbaar houden van de auto’s. Laatst vroeg een mede-autodeler mij of ik misschien een andere auto kon reserveren, zodat zij met de auto van hun keuze een week lang naar Frankrijk op vakantie konden. Ze had zelfs al gekeken welke autobeschikbaar was. Zo helpen we elkaar.

Wat kan er beter? Als heavy-user loop ik nog wel eens aan tegen de kredietlimiet, maar dat wordt inmiddels binnen MyWheels aan gewerkt. Ik zou graag wat meer auto’s naast het station hebben, als alternatief voor een toch wel dure taxi van 2,05 euro per kilometer. Dat is het domein van Greenwheels. Daarom zou ik het liefst zien dat er één lidmaatschap is voor MyWheels en Greenwheels.

De toekomst van autodelen? Multimodaal reizen: je komt op je bestemming met verschillende soorten vervoer: je loopt of fietst naar het station, neemt de trein voor de lange afstand en voor het laatste stuk neem je een bus, OV-fiets, taxi of een auto van Greenwheels of MyWheels (want die werken tegen die tijd al lang samen). Nog mooier wordt de wereld al we voluit elektrisch gaan rijden. Ik denk dat je dan met de ene auto naar je bestemming rijdt, die je daar aan de lader legt en vervolgens met een andere, reeds opgeladen auto, weer terug. Dat iedere auto steeds terug moet naar zijn startpunt: dat is dan ouderwetse auto-mobiliteit.

Categorieën: Geen categorie

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…