Hoe ben je verzekerd als je jouw auto uitleent? Wat als een huurder de auto in de prak rijdt? De Volkskrant zocht het uit en publiceerde vandaag een artikel over het verzekeren van een deelauto. Lees het artikel hieronder.

Particulieren verhuren steeds meer huizen, auto’s en spullen aan anderen. Maar wat als een huurder de auto in de prak rijdt? Voor zulke gevallen komen steeds meer verzekeringen.

De  traditionele particuliere schadeverzekeringen houden nauwelijks rekening met deelconstructies. Ze gaan uit van bezit, niet van gebruik. Zo kennen veel aansprakelijkheidsverzekeringen de zogeheten opzichtclausule: de hogedrukspuit van de overburen valt niet onder de dekking. Ander nadeel van de WA-verzekering is dat de dekking beperkt is. Diefstal en verlies zijn uitgesloten.

Auto- en inboedelverzekeringen zijn evenmin ontwikkeld om delen te bevorderen. Sterker nog: ze sluiten verhuur en alles dat riekt naar commerciële activiteiten meestal uit. Je autoverzekering keert niet uit als een ander schade veroorzaakt met je auto. Verhuur van de woning wordt door verzekeraars vaak gezien als een zakelijke activiteit. Op die grond is de eventuele schade niet gedekt.

Deelplatforms hebben daarom allerlei verzekeringen en garanties in het leven geroepen. Zo willen ze de drempel je huis of auto te verhuren verlagen. Verzekeraars zien bovendien een nieuwe markt ontstaan. Diverse verzekeraars hebben al aanvullende verzekeringen op de markt gebracht of zijn dat van plan.

Centraal Beheer is de naam die het meeste opduikt. Deze verzekeraar heeft samen met enkele grote auto- en spullendeelplatforms speciale tijdelijke verzekeringen ontwikkeld. ‘Dit sluit aan bij onze coöperatieve wortels’, aldus een woordvoerder. ‘Verzekeren is het delen van risico’s.’

Auto’s
Bij het uitlenen van je auto was het probleem altijd dat je neef in een keer je opgebouwde no-claim aan gort kon rijden. Snappcar en MyWheels, de twee grootste autodeelplatforms, hebben daarom een standaardverzekering ingebouwd.

Zodra je auto via zo’n platform is verhuurd, valt de wagen onder een all-riskverzekering van Centraal Beheer. Vanaf het moment dat de huurder achter het stuur kruipt, gaat die verzekering in. Je bent dan eveneens verzekerd tegen de gevolgen van diefstal en vernieling. Er is ook een inzittendenverzekering. De deelplatforms hebben verder een overeenkomst met een pechhulpdienst.

Bij Snappcar gaat een deel van de bemiddelingsbeloning (10 euro per dag) naar de verzekeraar. MyWheels heeft die vergoeding (2,50 euro per dag) en de verzekeringspremie (12,5 procent van het huurbedrag) losgeknipt. Bij MyWheels is het eigen risico, dat wordt verhaald op de huurder, 250 euro. Bij Snappcar het dubbele. MyWheels laat weten dat huurders worden gescreend om de kans op schade te verminderen. Het deelplatform maakt gebruik van RentalCheck, de zwarte lijst van auto- en gereedschapsverhuurders.

Lees verder op Volkskrant.nl.

Categorieën: MyWheels

Gerelateerde artikelen

Autodelen

MyWheels Open: verhuur je auto zonder sleuteloverdracht

MyWheels zet een belangrijke stap om particulier autodelen nog makkelijker te maken: door de introductie van onze nieuwe dienst MyWheels Open kunnen autobezitters voor een vast maandbedrag hun auto laten uitrusten met een boordcomputer. Auto’s Lees verder…

Autodelen

Vernieuwingen aan de huurovereenkomst

Het is je misschien opgevallen dat de huurovereenkomst een aantal kleine wijzigingen heeft ondergaan. Afgelopen week hebben we een nieuwe versie van de overeenkomst gepubliceerd om het delen van een auto duidelijker te maken. In Lees verder…

Autodelen

Wheelshares: Een auto voor mensen in een rolstoel

Wij geloven dat elke auto een deelauto is, en dat autodelen voor iedereen bereikbaar moet zijn. Ook mensen die minder mobiel zijn verdienen de vrijheid om te gaan waar ze heen willen. Vaak zijn ze Lees verder…