Hoofdstuk 3 van het regeerakkoord is volledig gewijd aan de nieuwe klimaatwet. Tien pagina’s die ingaan op het behoud van onze planeet en een groene toekomst. Wij van MyWheels vinden dat al goed klinken. Maar laten we gaan kijken naar de beloftes die worden gedaan. Wordt Nederland duurzaam?

 

Deelauto's van MyWheels

Autodelen

Wat opvalt tijdens het doorlezen van het regeerakkoord is dat het klimaatakkoord nog niet volledig lijkt. Deelauto’s worden bijvoorbeeld nergens genoemd. Dit terwijl autodelen een grote vermindering van auto’s op kan leveren en dus minder CO2 uitstoot.

Het probleem omtrent het aantal auto’s dat in Nederland rondrijdt wordt helemaal niet genoemd. Terwijl het juist zoveel voordelen heeft om te autodelen. Met MyWheels streven we naar een vermindering van 8 naar 1 miljoen auto’s in Nederland. Als autodeler gebruik je alleen de auto wanneer je hem echt nodig hebt. Jaarlijks kan het oplopen tot een daling van 240 kg CO2 per autodeler.

Emissieloos rijden wordt de norm, vanaf 2030 mogen alleen nog elektrische auto's worden gemaakt.

Emissieloos rijden

Daarentegen komt er wel verandering in het soort auto’s. Vanaf 2030 worden alle nieuwe auto’s emissieloos. Dit wil het nieuwe kabinet stimuleren door bijvoorbeeld lagere parkeerkosten voor emissieloze auto’s. Ook wordt het steeds makkelijker doordat er meer laadpunten voor elektrische auto’s bijkomen.

Alhoewel de productie van elektrische auto’s schadelijker is dan de productie van een benzine auto, zijn elektrische auto’s dat in hun verbruik juist niet. Het aantal auto’s is dus belangrijk. Emissieloze deelauto’s, dat is pas een goede oplossing!

Er komt een heffing op vrachtverkeer in Nederland.

Groene vrachtwagens?

Naast personenauto’s zijn er ook een hele hoop vrachtauto’s op de weg. Er komt dan ook een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Dit geld wordt dan weer teruggesluisd naar de vervoerssector om te gebruiken voor innovatie en het verduurzamen van het vrachtverkeer op de weg. Ook het vrachtverkeer in de lucht wordt niet ontzien. Voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen wordt ook gekeken naar heffingen. Wat voor heffing dit zal worden is nog niet duidelijk.

Alle zeven kolencentrales in Nederland zullen voor 2030 sluiten.

Kolencentrales

Het belangrijkste nieuws uit het nieuwe nationaal klimaat- en energieakkoord is dit misschien wel. In 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen met 45% verminderen. De ingreep met de grootste impact is het sluiten van alle kolencentrales in Nederland. In ons land staan nu nog zeven werkende kolencentrales, gezamenlijk goed voor 26% van de Nederlandse CO2-uitstoot. Dit is een beslissing die eerder dit jaar ook al op tafel heeft gelegen. Met het nieuwe regeerakkoord is de knoop doorgehakt.

Het nieuwe kabinet streeft naar een daling van 45% broeikasgassen in 2030.De gaskraan gaat dichter

Een andere besluit dat ook op zich heeft laten wachten gaat over de gaswinning in Groningen. Het nieuwe kabinet zegt maatregelen te treffen om de gasbehoefte te verminderen. De gaskraan gaat dichter. Het doel is om deze behoefte in vier jaar met 3 miljard kubieke meter te verminderen. Om een beeld te geven, in het afgelopen jaar is er 24 miljard kubieke meter gas opgeboord. Het doel is om in vier jaar de gasbehoefte met 12,5% naar beneden te brengen.

Daartegenover komt er meer ruimte voor windenergie. Op zee zullen kavels vrijkomen voor windmolenparken. Iets wat natuurlijk heel belangrijk is om onze energievoorzieningen mee aan te vullen tijdens het terugdraaien van de gaswinning.

Nieuwe woningen krijgen geen gasaansluiting.

Gasfornuis de deur uit

Met het terugdraaien van de gasbehoefte is het niet meer dan logisch dat we niet op gas blijven koken. In nieuw gebouwde huizen zal geen gasvoorziening meer worden aangelegd. Hiervoor zal er een wetsverandering komen waarin mensen een warmterecht hebben in plaats van recht op een gasaansluiting. Huizen worden dan alleen nog elektrisch verwarmd.

Om de warmte goed vast te houden is het belangrijk dat huizen goed geïsoleerd zijn. Als stimulans zal het nieuwe kabinet woningcorporaties dan ook korting geven op de verhuurdersheffing wanneer zij hun huurwoningen duurzamer maken. Corporaties komen in aanmerking wanneer zij zorgen voor energiebesparing in de huizen, door bijvoorbeeld isolatie.

Er komt meer ruimte voor windmolenparken voor een groene toekomst.

Groene toekomst?

Nu we door het akkoord zijn geploeterd weten we al een hoop meer. Helaas missen we deelauto’s nog wel in dit akkoord. Iets wat voor ons als MyWheels ondenkbaar is in een groene toekomst.

Waar het regeerakkoord vooral op neer komt: het wordt lonend om duurzaam te zijn. Natuurlijk voor het behoud van onze planeet, maar ook in de portemonnee. Een stimulans vanuit het kabinet om ons de goede kant op te sturen. Een belangrijke stap richting onze groene toekomst, nog vele te gaan.

Gerelateerde artikelen

MyWheels

Het verhaal van Santje Kramer

Na te hebben deelgenomen aan de reisproef van de gemeente Amsterdam, besloot Santje Kramer haar eigen auto weg te doen. Sindsdien ervaart ze, als huurder en beheerder van de deelauto in de Amsterdamse Maasstraat, vele Lees verder…

MyWheels

Hoe koppel ik mijn ov-chipkaart?

MyWheels Open auto’s kun je met je smartphone en met je ov-chipkaart openen. Beide manieren gaan makkelijk en snel. Wanneer je je OV-chipkaart voor het eerst gebruikt moet hij worden gekoppeld aan je account. Hoe Lees verder…

MyWheels

Zomer- of winterbanden?

Binnenkort op wintersportvakantie? Check of de deelauto die je gebruikt de juiste banden heeft. In sommige europese landen ben je verplicht om met winterbanden te rijden in de winter. Gelukkig hebben veel MyWheels deelauto’s winterbanden Lees verder…