Er is een experiment gestart om de luchtverontreiniging in steden aan te pakken. Een bos zo compact dat het midden in de stad kan worden geplaatst. Zoals je kan zien op de afbeelding gaat het om een luchtzuiverend muurtje met aan weerszijde een bankje. In de muur zit mos verwerkt dat belooft een zuiverende werking van 275 bomen. Het is een mossoort die fijnstof, stikstofoxiden en CO2-equivalenten absorbeert. Dit jaar zullen er alleen in Amsterdam al acht van deze City Trees worden geplaatst, maar is dit dé oplossing of is het alleen een doekje voor het bloeden?

Luchtvervuiling

City Tree

Het probleem dat wordt aangekaart is een groot probleem. De cijfers omtrent de luchtvervuiling in Nederland zijn shockerend. Zo komt naar voren in een verslag van European Environment Agency dat jaarlijks in Europa 300.000 mensen vroegtijdig overlijden aan de gevolgen van fijnstofvervuiling. In Nederland is de luchtkwaliteit vergeleken met andere Europese landen een van de slechtste. Hoe komt dit en nog belangrijker hoe lossen we dit op?

Industrie en wegverkeer

Een van de grootste vervuilers is het wegverkeer. De problemen die ontstaan in de steden komen vooral van de vele auto’s die rondrijden. In een stad als Amsterdam rijden dagelijks 30.000 auto’s de stad binnen. Niet meer dan logisch dat de luchtkwaliteit niet goed is.

Bankje of autodelen?

Er zijn teveel auto’s in de stad en dat moet verminderen. Door het probleem aan te pakken bij de bron ga je veel effectiever te werk. De vraag die we onszelf dan kunnen stellen is: hoe kunnen we ons gedrag veranderen om steden leefbaar te houden? Hoe kunnen we mensen bewust maken van hun autogebruik? De auto alleen gebruiken als het echt nodig is en anders gewoon met het openbaar vervoer, op de fiets of lopen.

Nu wordt er geld geïnvesteerd in een project waar de resultaten nog onzeker van zijn. Met autodelen wordt het probleem, luchtvervuiling, aangepakt bij de bron. Autodelen bespaart aantoonbaar minder auto’s. Minder auto’s door ze met de mensen in de buurt hun auto delen, dit betekent ook minder vervuiling. Het zou alleen al stilstaande auto’s kunnen beperken. Mensen worden bewust van hun auto gebruik.

Naast personenauto’s, vallen onder de 30.000 auto’s ook bestelbusjes. Doordat we telkens meer online bestellen nemen deze auto’s de stad volledig over. Hoe kunnen we dit beperken? Autobusdelen? Of de dagen dat er bezorgt wordt terugbrengen? Misschien moet het gedrag van mensen hier ook veranderen.

De experts over de City Trees

Luchtzuiverende bankjes zouden het probleem mede kunnen oplossen. Experts zijn hier kritisch over. Hoogleraar luchtkwaliteit aan de Wageningen Universiteit Maarten Krol verwacht er niet veel van. Het wetenschappelijke bewijs voor de werking van de City Trees noemt hij ‘bijzonder mager’. “Ik begrijp dat mos door een groot bladoppervlak potentieel de lucht kan zuiveren, maar voor bewijs is toch echt beter onderzoek nodig.” Planten kunnen wel wat weg­fil­te­ren, maar dat is niet het bewijs dat de lucht ook schoner wordt.

Ook ingenieur Meteorologie en Luchtkwaliteit Bert Heusinkveld, werkzaam aan dezelde universiteit, heeft ook zijn bedenkingen. “Het is een heel aaibaar project,” zegt hij. “Het ziet er mooi uit. Maar als de mechanische bomen de lucht al zuiveren, is het effect heel plaatselijk. De werking is gelimiteerd omdat de lucht moet worden aangevoerd.” Het lijkt hem daarom verstandiger om luchtverontreiniging te voorkomen bij de bron, door minder uitlaatgassen vooral.

De oplossing

Alleen al dit jaar worden er acht City Trees geplaatst in Amsterdam en dat kost 200.000 euro. Een grote investering voor een prachtig innovatief idee. Is het dan ook niet te mooi om waar te zijn?

Begrijpelijk is dat het probleem luchtvervuiling niet makkelijk  kan worden opgelost. Dit kost tijd en geld. Maar waar de bankjes alleen het bloeden stelpen, lost autodelen in combinatie met het stimuleren van openbaar vervoer en de fiets het probleem echt op.

Hoe denk jij dat we de auto’s in steden kunnen verminderen?

Categorieën: MyWheels

Gerelateerde artikelen

MyWheels

Vivian van support aan het woord

Dit is Vivian, een van onze supportmedewerkers! Benieuwd naar wat de meest gestelde vraag is? In deze video zal ze je het vertellen en ook wat verder haar werkzaamheden zijn. Wist je dat Vivian zelf Lees verder…

MyWheels

Karina tekent de Greendeal Autodelen

Donderdag 4 oktober 2018 werd de Greendeal Autodelen getekend in Rotterdam. Karina heeft deze ondertekend namens MyWheels. Ook overhandigt Karina onze factsheet 25 jaar autodelen aan de staatssecretaris. Bekijk de video om dit allemaal te Lees verder…

MyWheels

Asfalt of spoor? Het antwoord op file.

Op onze facebookpagina hebben wij een poll geplaatst. Hier kon antwoord worden gegeven op de vraag wat de oplossing is voor alle fileproblematiek. Hieronder zie je duidelijk hoe het overgrote deel van de stemmers erover Lees verder…