Hieronder staat een interview met Robert van Almkerk, manager van de BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven afdeling. Hij spreekt over de opkomst van de deelauto’s en waarom zijn afdeling zich naast de verhuurbedrijven ook op de deelautobedrijven is gaan richten. Volgens van Almkerk is de deelauto ‘nu nog een druppel op een gloeiende plaat’ maar hij voorziet de komende tijd ‘een razendsnelle groei.’ Ook ziet hij dat de auto niet vanzelfsprekend meer het meest geschikte vervoermiddel is: ‘we moeten als branche van het idee af dat de trein een stom ding is’. MyWheels biedt daarom naast de auto ook een gratis abonnement op de ov-fiets aan, waardoor je altijd zelf kunt kiezen hoe je op de plaats van bestemming wil komen. Het volledige interview kun je via de link onderaan lezen.


Deelauto’s: snel, makkelijk en flexibel reizen
‘Zo goedkoop, makkelijk en snel mogelijk van A naar B komen.’ Dat is de toekomst van de verhuurbranche. Behoeftes van consumenten veranderen in razend tempo. ‘Klanten willen 24/7 flexibel mobiel zijn.’ De verhuurbranche speelt daar gretig op in. De deelautoconcepten vliegen ons om de oren, de een nog praktischer dan de ander…

Een teken van de veranderende markt is dat BOVAG Verhuurbedrijven onlangs de naam wijzigde in naar BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven. ‘In de samenleving is een duidelijke verschuiving zichtbaar van bezit naar gebruik van een auto. De crisis versnelt deze ontwikkeling. Flexibiliteit en snelheid zijn hierbij sleutelwoorden’, benadrukt Robert van Almkerk, manager BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven. ‘Een deelautobedrijf is geen compleet nieuw businessmodel, het is een doorontwikkeling van de verhuurbranche.
We kennen nu twee vormen van deelauto’s. Bedrijven die auto’s aanbieden en particulieren die een community vormen en op die manier de privéauto voor verhuur aanbieden. De deelauto is nu nog een druppel op een gloeiende plaat, maar ik voorzie een razendsnelle groei. Het gaat een belangrijke en stabiele plaats innemen in de samenleving.’ Het zijn geen officiële cijfers, maar Van Almkerk schat dat er 70.000 huurauto’s in Nederland rondrijden, waarvan er 3.000 deelauto’s zijn. ‘Autodelen is een evolutie van de traditionele verhuur, we gaan naar een abonnementenconstructie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat binnen nu en tien jaar bijna iedere autofabrikant met een vorm van autodelen komt. De meeste zijn nu al aan het experimenteren.’

Wandelen
De deelauto is een vorm van verhuur, alleen de techniek en de manier waarop de auto naar je toekomt verandert. Van Almkerk: ‘Je kijkt online of op de app of er in de buurt een auto beschikbaar is, je wandelt er naartoe, haalt een pasje langs het raam, activeert de app of gebruikt een chip om de auto vervolgens te ontgrendelen. En wegrijden maar, de rekening volgt aan het einde van de maand. Mits er voldoende auto’s beschikbaar zijn, ervaren mensen het als makkelijk. Het is nu nog een echt stedelijk product, maar ik zie ook in grotere dorpen en vinex-wijken deelautoconcepten ontstaan. Hoe beter een auto benaderbaar is, hoe beter deze bezet zal worden.’

Trein
BOVAG is van mening dat het product auto op zichzelf niet zaligmakend is. Van Almkerk: ‘We moeten als branche van het idee af dat de trein een stom ding is. Zo denkt de samenleving er namelijk niet over. Ook de ov-fiets groeit enorm. Er worden veel samenwerkingsverbanden gezocht met het openbaar vervoer, maar ook met het bedrijfsleven. Tegenwoordig wil niet iedere jongere van achttien meer een rijbewijs of een dure auto voor de deur hebben staan.’

Via: http://www.bovagkrant.nl/interviews/item/29970-deelautos-snel-makkelijk-en-flexibel-reizen

Categorieën: Geen categorie

1 Comment

Aron · 6 mei 2013 op 21:11

Juist de combinatie van auto en trein werkt voor mij uitstekend, ik ben nu veel bewuster met mobiliteit bezig!

Gesloten voor reacties.

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

VPRO Tegenlicht: Hoe raken wij de auto kwijt?

De laatste jaren zien we een steeds sterkere daling van de autoverkopen, vooral de jonge generatie koopt ze niet meer en rijdt steeds minder kilometers. Tv-programma Tegenlicht keek daarom afgelopen zondag naar de toekomst van Lees verder…

Geen categorie

Autodelen remt autoverkoop flink

Voor elke deelauto in in Amerika (van Zipcar of Car2go) worden er 32 minder auto’s verkocht. Dit concludeert het consultantbureau AlixPartners.  Mark Wakefield, van AlixPartners, denkt dat het autodelen een grotere invloed heeft op de Lees verder…

Geen categorie

5 handige websites om te delen met je buren

Je auto delen via MyWheels past helemaal in de trend om te delen met je omgeving. Er komen steeds meer websites waar je makkelijk spullen en diensten mee kan delen met je buren. Hieronder vijf Lees verder…