Onderling autodelen blijft fors groeien. Vorig jaar telde Nederland nog 5275 deelauto’s, dat aantal is dit jaar gestegen tot ruim 11.000 deelauto’s. Een groei van maar liefst 113 procent. Door die groei rijdt inmiddels in maar liefst 95 procent van de gemeenten een deelauto rond. Utrecht is de gemeente met de meeste deelauto’s per inwoner.

Dit blijkt uit onderzoeken van CROW-KpVV (voorheen Kennisplatform Verkeer en Vervoer) en TNS-NIPO. De forse groei is vooral te zien bij online community’s voor het huren en verhuren van particuliere auto’s zoals Snappcar en MyWheels. 
“Opvallend dit jaar is dat er nu in bijna iedere gemeente een deelauto te vinden is, vorig jaar was dit nog in driekwart van de gemeenten”, zegt Friso Metz van CROW-KpVV. “Op het platteland breidt het onder meer uit vanwege de verschraling van het openbaar vervoer. Je ziet daardoor steeds meer ‘dorpsdeelauto’s’, omdat buurtbussen bijvoorbeeld verdwijnen. Als mensen zelf niet kunnen rijden, zetten ze vrijwilligers in.” Ook in steden verzinnen steeds meer mensen manieren om met de buurt een auto te delen. “Het waaiert over het hele land uit.”

Komende jaren meer groei verwacht
Ruim 70 procent van de Nederlanders heeft wel eens van autodelen gehoord. Ook is het imago goed. Er zijn ruim 110.000 autodelers in Nederland. Eén op de vijf Nederlanders staat open voor autodelen en het gebruik groeit dan ook. Naar verwachting zal de groei van autodelen de komende jaren doorzetten.
Autodelers pakken vaker ov en fiets
Voor autodelers is het gebruik van een deelauto een bewuste keus. Bovendien zien ze direct de kosten van het autogebruik. Daarom maken autodelers meer gebruik van het openbaar vervoer en fietsen ze meer. Voor de dagelijkse ritten naar werk, winkel of school laten autodelers de auto liever staan. Dat doen ze ook als er een eigen auto beschikbaar is in het huishouden, wat bij ongeveer de helft van de autodelers het geval is.
Aanbod en gebruik
Peer-to-peer deelauto’s worden minder vaak gebruikt dan klassieke deelauto’s, al groeit ook het gebruik van p2p-deelauto’s heel snel. Aanbieders van klassieke deelauto’s plaatsen alleen een deelauto als er voldoende huurders zijn. Voor verhuurders van p2p-deelauto’s hoeft er geen noodzaak te zijn om de auto zo vaak mogelijk te verhuren. Ook wonen ze niet altijd op plekken waar veel vraag is.
Bij klassieke deelauto’s is het aanbod kleiner, maar deze auto’s staan vooral op strategische plekken waar de markt voor autodelen het grootst is. Bij peer-2-peer carsharing is het aanbod groot, en is er ook aanbod op plekken waar de markt dunner is, zoals in het noorden en het oosten van het land.
Aantal deelauto’s per autodeelsysteem

Categorieën: MyWheels

Gerelateerde artikelen

Autodelen

MyWheels Open: verhuur je auto zonder sleuteloverdracht

MyWheels zet een belangrijke stap om particulier autodelen nog makkelijker te maken: door de introductie van onze nieuwe dienst MyWheels Open kunnen autobezitters voor een vast maandbedrag hun auto laten uitrusten met een boordcomputer. Auto’s Lees verder…

Autodelen

Vernieuwingen aan de huurovereenkomst

Het is je misschien opgevallen dat de huurovereenkomst een aantal kleine wijzigingen heeft ondergaan. Afgelopen week hebben we een nieuwe versie van de overeenkomst gepubliceerd om het delen van een auto duidelijker te maken. In Lees verder…

Autodelen

Wheelshares: Een auto voor mensen in een rolstoel

Wij geloven dat elke auto een deelauto is, en dat autodelen voor iedereen bereikbaar moet zijn. Ook mensen die minder mobiel zijn verdienen de vrijheid om te gaan waar ze heen willen. Vaak zijn ze Lees verder…