Samen met Utrecht, Renault en We Drive Solar lanceert MyWheels het eerste grote V2G deelauto-project in Europa

MyWheels27 november 2024

Eerste grote V2G deelauto-project in Europa.

Utrecht maakt zich op voor een spannende stap in de richting van duurzame mobiliteit én energiebeheer. De stad is namelijk het toneel van het eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) deelauto project in Europa, en dat belooft heel wat voordelen voor zowel de mobiliteit als het energienet. De samenwerking tussen Gemeente Utrecht, Renault Group, MyWheels en We Drive Solar gaat ervoor zorgen dat elektrische deelauto's niet alleen van A naar B rijden, maar ook bijdragen aan de balans van het lokale energienet. Klinkt futuristisch? Dat is het zeker, maar ook heel praktisch.

Wat is V2G en waarom is het belangrijk?

V2G-technologie staat voor 'Vehicle-to-Grid' en maakt het mogelijk dat elektrische auto’s (EV’s) niet alleen energie opladen, maar ook terugleveren aan het elektriciteitsnet. Deze techniek kan de druk op het net tijdens piekuren verlichten, bijvoorbeeld wanneer veel mensen tegelijk energie verbruiken, of wanneer er te veel wind- of zonne-energie wordt geproduceerd die niet direct wordt gebruikt. Door energie op te slaan in de accu’s van de deelauto’s en deze terug te leveren op momenten van hoge vraag, helpt dit project om netcongestie tegen te gaan en zorgt het ervoor dat duurzame energie 24/7 beschikbaar is. Hoe gaaf is dat?

Utrecht als ideale plek voor dit project

Wist je dat meer dan 35% van de daken in Utrecht bedekt zijn met zonnepanelen? Dat maakt de stad een ideale plek voor de uitrol van dit project. Door de overvloed aan zonne-energie in de regio kan deze technologie het lokale energienet versterken en het tegelijkertijd mogelijk maken om de energietransitie te versnellen. Alle partners in dit project geloven dat samenwerking tussen overheid en bedrijven de beste manier is om zowel groene energie als duurzame mobiliteit te stimuleren, en dat is precies wat we met dit initiatief willen bereiken.

MyWheels zorgt er met dit project voor dat de deelauto’s altijd genoeg energie hebben om de stad door te rijden, maar kan tegelijkertijd de overgebleven capaciteit gebruiken om het net te ondersteunen.

LaurensDe grote baas van MyWheels

Dubbele rol voor deelauto's

Je hebt ze misschien al gespot op de weg! De nieuwe Renault 5. Voor deze unieke pilot voegen we dit model toe aan ons MyWheels aanbod. Deze Renault’s spelen namelijk een belangrijke rol in dit project. Waarom? Ze fungeren als ‘rijdende buurtbatterijen’! Dit betekent dat ze niet alleen rijden wanneer dat nodig is, maar ook energie opslaan wanneer er een overschot is, en die energie weer terugleveren aan het net wanneer er vraag is.

Wat betekent dit voor jou?

Dit project maakt duidelijk hoe technologie kan bijdragen aan een duurzamere toekomst, zowel op het gebied van mobiliteit als energieverbruik. Voor inwoners van Utrecht betekent dit niet alleen dat ze makkelijker elektrische deelauto’s kunnen gebruiken, maar ook dat ze indirect bijdragen aan een schoner energienet en een duurzamere stad. De auto's die vanaf maart 2025 beschikbaar zijn, zullen niet alleen als transportmiddel dienen, maar ook als belangrijke spelers in het beheer van de stadse energievoorziening.

Kortom, een win-win voor zowel de mobiliteit als het milieu! Utrecht geeft hiermee het goede voorbeeld van hoe steden zich kunnen voorbereiden op de toekomst, door innovatie te omarmen en nieuwe, slimme oplossingen te vinden voor oude problemen. Het is een spannende stap richting een groenere, slimmere en duurzamere wereld.