In 5 stappen naar een succesvolle CO2-rapportage
In 5 stappen naar een succesvolle CO2-rapportage
Stel je voor: een typische maandagochtend op kantoor. De koffie pruttelt, de papieren stapel op je bureau lijkt hoger dan ooit tevoren, en net wanneer je denkt dat je alles onder controle hebt, landt er een nieuwe regelgeving op je bureau. Deze keer: de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit. Je zucht diep terwijl je naar de stapel papieren staart. Hoe ga je in hemelsnaam deze last dekken? En hoe beïnvloed de nieuwe regelgeving jullie zakelijke mobiliteit eigenlijk echt?
Bovenstaand scenario is je waarschijnlijk niet onbekend. Te midden van de eindeloze stroom van taken en verantwoordelijkheden, lijkt de toevoeging van een nieuwe regelgeving als een extra berg op een toch al overvol bord. Maar, wees niet getreurd! Met een stappenplan in de hand, staan we klaar om je door de CO2-registratieplicht te loodsen.
Ons vijfsterren stappenplan
We hebben speciaal voor jou een simpel vijf-stappenplan opgesteld. Als je alle vijf stappen volgt, ben je helemaal klaar voor de registratie én rapportage. En om het nog beter te maken hebben we ook nog vier extra tips voor je. Dit gaat helemaal goed komen!
Stap 1: Ga na of de rapportageverplichting geldt voor jouw bedrijf
De eerste stap is heel eenvoudig: ga na of jouw bedrijf uit honderd of meer medewerkers bestaat. Als dat het geval is, moet je vanaf 1 juli 2024 de nodige gegevens registreren. Het is nog niet nodig om te rapporteren, dat komt later.
Stap 2: Zoek uit welke mobiliteit je moet registreren
Voordat je gegevens gaat verzamelen, is het handig om te weten welke medewerkers en voertuigen onder de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit vallen. Dit omvat zowel woon-werkverkeer als zakelijke ritten, inclusief ritten naar het buitenland. Vliegreizen daarentegen hoef je niet te registreren. Dat is alvast een meevaller. Wil je precies weten welke mobiliteit je moet registreren? Raadpleeg dan de handreiking ‘Gegevensverzameling werkgebonden personenmobiliteit’ van het RVO.
Stap 3: Welke gegevens worden er al verzameld?
Grote kans dat er al wat gegevens worden vastgelegd voor mobiliteit, zoals woon-werkverkeer voor declaraties. Daarom is het de moeite waard om eerst te inventariseren welke gegevens jij al verzamelt en welke aanvullende gegevens nog nodig zijn.
Stap 4: Hoe ga je de (aanvullende) gegevens verzamelen?
Nu ga je aan de slag met het verzamelen van gegevens. Als je al gebruikmaakt van rittenregistratiesoftware, kun je bijvoorbeeld een extra veld toevoegen waar medewerkers hun kenteken of brandstoftype kunnen toevoegen. Geen software? Geen zorgen, na dit stappenplan delen we handige tips!
Stap 5: Geef de benodigde data op tijd door aan de overheid
Geef de benodigde data op tijd door aan de overheid! Je hebt nog even, maar noteer het alvast in je agenda. Uiterlijk 30 juni 2025 moeten de gegevens over de tweede helft van 2024 binnen zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk, toch?
Sharing is caring
Bij MyWheels houden we van delen! Niet alleen delen we graag auto's, maar we delen ook graag waardevolle kennis en inzichten om jou te ondersteunen bij het doorlopen van de CO2-registratie. Daarom geven we met plezier drie extra tips om het rapportageproces te vereenvoudigen.
Tip 1: Breng je huidige mobiliteitsbeleid in kaart
Zie deze tip als het startpunt. Neem eens een kijkje op de parkeerplaats van jullie bedrijfspand.
Wat zie je daar? Auto’s, leaseauto’s, elektrische fietsen, misschien zelfs elektrische scooters? Past dit huidige mobiliteitsbeleid nog bij jullie bedrijf, of is het tijd voor een herziening om te ontdekken wat beter bij jullie past? Nu alle werkgerelateerde reizen worden geregistreerd, is dit het ideale moment om te onderzoeken of het slimmer en groener kan.
Bij deze tip krijg je meteen een extra bonustip: betrek je medewerkers bij de CO2-doelstellingen van de organisatie. Wanneer medewerkers worden betrokken bij de visie van het bedrijf, waaronder het mobiliteitsbeleid, weten ze waarvoor ze het doen. Samen sta je sterker!
Tip 2: Maak gebruik van digitale tools voor eenvoudige dataverzameling
In de digitale wereld zijn er gelukkig tal van handige tools die ons leven een stuk makkelijker maken. Ken je bijvoorbeeld Shuttel, Reisbalans, Mobility Concept, Gaiyo en FIGO al? Deze bedrijven bieden gebruiksvriendelijke oplossingen om reisgegevens te registreren, waardoor jij je kunt concentreren op andere taken.
Tip 3: Een groene reispartner die met je meedenkt
En daar zijn wij, MyWheels Zakelijk! Wij zijn er om jou te helpen jouw mobiliteitsbeleid groener en vriendelijker te maken. Bovendien verzamelen we alle benodigde gegevens voor de CO2- rapportage, waardoor jij tijd bespaart en jouw team gelukkig maakt!
Klaar voor de CO2-registratieplicht
Na de praktische stappen en tips doorlopen te hebben, sta je nu sterker dan ooit om te voldoen aan de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit. Dit hoeft niet alleen een bureaucratische last te zijn; het is ook een unieke kans om je mobiliteitsbeleid te herzien en duurzamer te maken.
Om je een helder beeld te geven van de precieze regelgeving rondom de CO2-registratieplicht, hoe dit jullie bedrijf beïnvloedt en wat voor kansen er liggen voor jullie mobiliteitsbeleid hebben we een handig kennispakket voor je gemaakt. Met behulp van ons kennispakket “Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit: De katalysator voor een nieuw mobiliteitsbeleid” ben je goed op weg om te voldoen aan de CO2-rapportageplicht. Download hem gratis!
Wil je meer weten over hoe autodelen jouw bedrijf kan helpen in de weg naar de CO2-registratieplicht? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan. Samen werken we aan een duurzamere toekomst.