Witteveen+Bos: 'autodelen past bij onze mobiliteitsvisie'
Witteveen+Bos rijdt in elektrische deelauto's van MyWheels
Bij Witteveen+Bos werken ingenieurs en adviseurs elke dag aan actuele maatschappelijke vraagstukken in Nederland én daarbuiten. Zo helpen ze steden bereik- en leefbaar te maken. Ook zetten ze hun expertise in voor schoon drinkwater, meer biodiversiteit, een beter klimaat en duurzame energievoorzieningen. Kortom: ze maken ons land leefbaar. Daarom weten ze bij W+B als geen ander hoe belangrijk duurzaam rijden is. We spreken mobiliteitsmanager Martijn Engelberts over hun veranderende mobiliteitsbeleid.
‘Innovatie en duurzaamheid zit in onze genen’, vertelt Martijn, hij werkt al sinds 1997 bij Witteveen+Bos. ‘Onze ontwerpen, onderzoeken, adviezen en (digitale) diensten leveren ons continu nieuwe inzichten op. Een van de belangrijkste instrumenten die we daarbij gebruiken, zijn onze zeven duurzame ontwerpprincipes (DOP). Denk aan uitgangspunten als circulair ontwerp, ontwerpen met de natuur of participatief ontwerp – inspirerende denkrichtingen waarmee we bij elk project tot de best mogelijke oplossing komen.’
Stap voor stap vooruit
Dat Witteveen+Bos duurzaamheid belangrijk vindt, is niet alleen terug te zien in hun projecten. Ook op de kantoren in bijvoorbeeld Utrecht, Deventer en Amsterdam maken ze weloverwogen keuzes. ‘Het meubilair is volledig circulair, we letten op ons papierverbruik, sturen scherp aan op energieverbruik en doen al een aantal jaar aan Meatless Monday in de kantine. Cappuccino’s maken we trouwens steeds vaker met soja- in plaats van koemelk. Als je alles op een rijtje zet, kan een duurzame mobiliteitsoplossing natuurlijk niet ontbreken.’
Van ‘nét niet’ naar ‘ideaal’
‘Onze collega’s maken dagelijks veel kilometers. Die leggen ze voornamelijk af met het ov, of als het echt niet anders kan met een (pool)auto. Een auto huren was tot voor kort ook nog een optie – die werd dan volgetankt voor de deur afgeleverd. Prima oplossing, maar niet zo goed voor ’t milieu. Bovendien maakt de fysieke sleuteloverdracht deze vorm van rijden niet zo handig.’
Innovatie geleid door visie
"Autodelen past bij onze mobiliteitsvisie. In eerste instantie hadden we meerdere aanbieders op het oog, maar MyWheels heeft verreweg de grootste vloot elektrische auto’s. Dit gaf voor ons de doorslag."
Martijn ging op zoek naar betere mobiliteitsoplossingen en kwam zo begin 2023 bij MyWheels uit. ‘Autodelen past bij onze mobiliteitsvisie. In eerste instantie hadden we meerdere aanbieders op het oog, maar MyWheels heeft verreweg de grootste elektrische vloot. Dat gaf voor ons de doorslag. Ze staan om de hoek bij veel collega’s, dat betekent: instappen en wegrijden. Bovendien ben je af van de onhandige fysieke sleuteloverdracht en dankzij de gereserveerde parkeerplekken kun je altijd ergens staan.’
Auto twee, weg ermee
Sinds Witteveen+Bos met MyWheels samenwerkt, zijn er al mooie resultaten te zien. Geïnspireerd door een proef met deelauto’s overwegen meerdere collega’s nu hun eigen (tweede) auto weg te doen. De extra behoefte vullen ze vervolgens in met MyWheels. ‘Typisch ingenieurs’, lacht Martijn. ‘Ze openen een spreadsheet en doen in no-time de rekensom. Uitkomst: het is niet alleen duurzamer, maar bespaart ook nog geld. Het zette mij ook aan het denken, dus deel ik mijn tweede auto nu met m’n dochter – zij heeft die van haar weggedaan. Scheelt toch weer een voertuig dat te vaak stilstaat!’
Overzicht in een oogwenk
Vanaf juli 2024 moeten organisaties met meer dan honderd werknemers rapporteren over hun zakelijke ritten en het woon-werkverkeer van collega’s – de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). ‘Dit is met MyWheels heel simpel: je download eenvoudig een rittenoverzicht met alle informatie die je nodig hebt. Doordat we de CO₂-prestatieladder al gebruiken, waren we gelukkig grotendeels op deze regeling voorbereid. En om alles nóg makkelijker te maken, gaan we waarschijnlijk vanaf januari samenwerken met een Mobility as a Service-aanbieder (MaaS).’
Zo'n aanbieder biedt meerdere mobiliteitsvormen via één platform aan. Dit maakt registratie makkelijker, en het bundelt bijvoorbeeld alle data en betaalstromen van het ov en andere deelmodaliteiten. Maar ook gebruik van je privéauto voor zakelijke ritten zie je hier terug. ‘Omdat MyWheels met zo’n MaaS-platform is gekoppeld, kunnen onze medewerkers hun deelauto’s met hetzelfde gemak blijven gebruiken.’
Soepele samenwerking
Witteveen+Bos was een van MyWheels’ eerste zakelijke klanten. ‘Ik denk dat onze mobiliteitsvraag in de toekomst alleen maar groeit’, zegt Martijn. ‘In de tijd dat we samenwerken, is de dienstverlening al op veel vlakken verfijnd. Dat is mooi om mee te maken. Ik kan andere organisaties alleen maar aanraden om MyWheels ook eens te proberen. Want niet alleen de service, maar ook het contract is flexibel – zo kun je op ieder moment op- of afschalen.’
Zijn elektrische deelauto's ook een uitkomst voor jouw organisatie? Neem eens een kijkje op onze site of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan. We denken graag met je mee.